Valinnanvapaus ja näytön paikka

Uusikin esitys valinnanvapaudesta sisältää päihde-, mielenterveys-, kriminaalihuolto- ja asumispalvelujärjestöille merkittävän mahdollisuuden. Maakunnan olisi tarjottava asiakasseteliä mm. asumispalveluihin ja sosiaaliseen kuntoutukseen. Sosiaaliseen kuntoukseen sisältyisi mm. valmennus arkipäivän toiminnoista suoriutumiseen ja elämänhallintaan sekä ryhmätoiminta ja tuki sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin.

Maakunta voisi ottaa asiakassetelin – ja myös henkilökohtaisen budjetin – käyttöön myös muissa kuin laissa säädetyissä palveluissa. Asiakkaalla olisi oikeus valita, tuotetaanko palvelu asiakassetelillä vai henkilökohtaisella budjetilla. Ja jos asiakas kieltäytyy molemmista, maakunta huolehtii palveluista ”muilla tavoilla”.

torvensoittaja
Nyt on näytön paikka!

Miten järjestelmä toimisi? Asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin voisi saada maakunnan liikelaitoksen tekemän palvelutarpeen arvioinnin perusteella, ja asiakas voisi valita haluamansa palveluntuottajan.

Maakunta vastaisi myös siitä, että asiakkaat saavat  ohjausta, tukea ja neuvontaa valinnanvapauden käyttämiseksi. Myös sote-keskusten tulisi antaa asiakkaalle ohjausta, neuvontaa ja tukea.

Maakunnalla olisi yksiselitteisesti vastuu tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden muodostumisesta, vaikka asiakassuunnitelma laaditaan asiakkaan tarpeen mukaan yhteistyössä muiden tuottajien kanssa.

Asiakkaalla olisi yksi asiakassuunnitelma, joka eläisi asiakkaan palvelutarpeen muutosta myötä.

Lakiperustelujen mukaan ohjausta, neuvontaa ja tukea annettaessa olisi kiinnitettävä erityistä huomiota asiakkaisiin, jotka tarvitsevat laaja-alaisesti yhteensovitettavia palveluja, paljon palveluja tai ovat erityisen tuen tarpeessa.

Asiakkaalla olisi yksi asiakassuunnitelma, joka eläisi asiakkaan palvelutarpeen muutosta myötä. Siihen olisi sisällytetty kaikki asiakkaan sosiaali- ja terveyspalvelut tuottajasta riippumatta.

Asiakassuunnitelma olisi näkyvissä Kantapalvelussa. Sinne myös palveluiden tuottajat tekisivät täydennyksiä ja osapäivityksiä.

Kuka tahansa ei voi tuottaa asiakassetelipalveluja. Edellytys on, että maakunta on hyväksynyt toimijan asiakassetelipalveluntuottajaksi jossakin maakunnassa. Ja jos on hyväksytysti rekisteröitynyt katalogeihin, niin sitten palveluntuottajan velvollisuutena on tuottaa asiakassetelissä määritelty palvelu sillä hinnalla, mitä asiakassetelissä on määritelty. Kun asiakas astelee sisään, ei siinä hinnasta neuvotella enää maakunnan kanssa.

Mutta nyt ei kannattaisi katsoa ongelmia vaan mahdollisuuksia.

Järjestöillä on pitkä historia ja laaja kokemus monien erityisryhmien palveluiden ja osallisuuden kehittämisessä. Giljotiinikilpailutus on toiminut aivan toiseen suuntaan kuin mitä nyt ehdotettu järjestelmä. Se on harventanut toimijoita. Nyt se antaa kaikkien kelvollisten kukkien kukkia – ja asiakas on se, joka valitsee.

näytön paikka2Monta kivikkoa on matkalla. Asiakasseteli toimii pahimmillaan pirstaleisina palveluakteina niin, että palveluketjujen eheydestä tai palveluintegraatiosta ei voi puhua. Toisaalta Thl:n analyysien mukaan asiakas- ja palvelusuunnitelmien laatiminen ei ole nytkään mennyt ihan kypällä sosiaalityössä – ja tässä maakunnilla on suuri kehittämisen paikka. Vaara on myös se, että kustannukset alkavat karata käsistä, jolloin asiakasseteli hinnoitellaan niin mitättömäksi, että sillä hinnalla kukaan eikä mikään pysty tuottamaan kelvollisia, laadukkaita palveluita.

Mutta nyt ei kannattaisi katsoa ongelmia vaan mahdollisuuksia. Vaikka maakunnilla on vastuu palvelu- ja hoitoketjujen saumattomuudesta, ei se toteudu ilman palveluiden tuottajien yhteistyötä. Integroituja palveluketjuja voidaan rakentaa siten, että myös valinnanvapaus säilyy. Palvelut on myös trimmattava uuden tilanteen edellyttämälle tasolle.

Järjestöt ovat pitkään puhuneet periaatetasolla yhteistyöstä. Se antaa hyvän pohjan sille, mitä nyt tarvitaan. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia ja konkreettisia alustoja, joille rakennetaan niin yhteistyötä kuin työnjakoa. On järjestäydyttävä maakunnittain, mutta siten, että valtakunnallisesti hyödynnetään yhteistä osaamista ja skaalaetuja. Luvassa on ihan konkreettisia toimia ja konkreettista sparrausta.

Uusi tilanne mahdollistaa myös uudenlaiset, innovatiiviset palvelukonseptit. Nyt on järjestöillä näytön paikka!

Jorma Niemelä

Yksi kommentti artikkeliin ”Valinnanvapaus ja näytön paikka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s